Mijn eigen theorie op hoe gras werkt en er organisch uit gaat zien is om het niet als een plane te zien waar willekeurig gras uit de grond komt.
Gras zijn pluimen die uit de grond ontstaan en door dat het uit de grond zet vormt er een verhoging uit de grond. Ook vaak in combinatie met bloemen die het patroon onderbreken. Als je het uit zou tekenen krijg je dit:
Van bovenaf zouden de pluimen in een willekeurige/organische patroon ontstaan met een kleine tussenruimte wat niet opvalt tenzij je het gras opzij schuift. Als alles uitgelijnt zou zijn en even groot dan lijkt het te systematisch en door de mens gemaakt..
Wat vooral belangrijk is voor het gras is dat er veel willekeurige lengtes in de pluimen zitten, met hier en daar wat bloemen. Het hoogteverschil van de grond zal met een displacemap makkelijk gemaakt kunnen worden en bedekt door gras.
De reden dat ik tegen fur ben is dat het er altijd uit ziet als zacht vacht en niet als gras. De shader geeft de look voor het filmpje, niet het feit dat er sprietjes in een groene kleur uit de grond komt zetten. Gras zal in het filmpje extra aandacht moeten krijgen, net als de bladeren van de bomen.
Jep, helemaal mee eens. En dan die bloemen er af en toe tussen, die we dan ook 1je laten uitklappen bij het shot voordat ze gaan groeien.
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.thailand-travelonline.com/wp-content/uploads/2009/08/krachioa-blossoms-in-the-morning-mist.jpg
Ik ben het er ook wel mee eens dat het zo het beste zou zijn, maar de tutorial http://www.3dlessons.com/tutorials/Realistic-Grass-in-Maya-65776.html schijnt niet zo heel makkelijk te werken als het daar wordt beschreven. Misschien moeten we daar ff een test render van maken.
BeantwoordenVerwijderen