Zoals de meeste weten ben ik afgelopen week bezig geweest met het ontwerpen van een plugin om het vogeltje van veren te voorzien.
Er waren een groot aantal mogelijkheden om dit te maken, Zo had je veel bestaande (betaalde) plugins die de mogelijkheid gaf om iets te maken wat op veertje lijkt. (Shave and a Haircut)
De grote aantal mogelijkheden gaf ook weer problemen. De andere alternatief was om een combinatie MEL scripts te gebruiken die bij creative crash te downloaden waren. Hoewel de Dodo Master script veel vrijheid geeft om veertjes te plaatsen en de bewerken, was de workflow heel vervelend. Het toevoegen van veertjes was enorm traag. Om een plane te vullen met 25x25 veertjes duurde het een aantal minuten om te kijken of het daadwerkelijk goed eruit ziet. Zo niet dan wil je het ongedaan maken maar dan duurt het even lang om ongedaan te maken.
Om deze redens ben ik verder gaan zoeken en kwam ik een Blog tegen met daarbij research voor een kleine prototype feather system. De research is er dus het was voor mij mogelijk om zoiets ook voor maya te maken.
Dit doe ik in stappen:
1. Node maken om zowel de positie als de normals van de feathers te bekijken in de viewport.
2. Een point generator maken die door middel van een nurbs surface points genereert en een bijbehorende normal.
3. Een geometrie duplicator maken die de input mesh dupliceert en plaatst op de inPoints en roteert zoals de inNormals.
4. De point generator zo bewerken dat alle je door middel van locators de veertjes een rotatie offset kan geven (met falloff)
5. Een kleine interface maken die de benodigde connecties voor je maakt en opbouwt. Hiermee moet het ook mogelijk zijn om locators toe te voegen aan een surface.
So far heb ik punt 1 klaar en is punt 2 bijna af. Met punt twee moet ik een mogelijkheid vinden om de maximale U en V te krijgen van de Surface die gelinkt is.
Tot die tijd stap ik over naar 3 en al een klein beetje 5 zodat ik sneller kan testen.
Op dit moment is Vimeo bezig met zijn uploader waardoor ik nog geen filmpje kan laten zien. deze komt zo snel mogelijk :-)
Jeroen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten